Digitális Bátor Tábor / Sziget / Hogyan készüljünk az iskolakezdésre?

Hogyan készüljünk az iskolakezdésre?

Az idei iskolakezdés mindenkinek kicsit más, mint az eddigiek. A Bátor Tábor pszichológusának tanácsaival segítünk a közös felkészülésre!

Az idei iskolakezdés mindenkinek kicsit más, mint az eddigiek: egyesek már halványuló óvodai emlékekkel kezdik az 1. osztályt, mások szűk körben megtartott ballagás után kerülnek új osztályba, sokan hosszú kihagyás után térnek vissza a nem is annyira átlagos hétköznapokba, néhányan pedig kisebb csoportban vagy magántanulóként kezdik az évet. Készüljetek az új kalandokra, az iskolával kapcsolatos kérdések megválaszolására a Bátor Tábor pszichológusának segítségével!

Milyen lesz?

Érdemes a gyerekeket bevonva, együtt készülni, hangolódni az iskolára. Közösen beborítani a könyveket, kihegyezni a ceruzákat, rendet rakni az íróasztalon, akár tenni egy sétát az iskola felé. Ez a közös tevékenység alkalmas idő lehet arra, hogy beszélgessünk, ki mit vár a tanévben, van-e valami, amitől egy kicsit tart, melyik könyv tűnik a legérdekesebbnek, hogyan is képzelitek a következő hónapokat. Az első osztályba készülők igényelhetik, hogy részletesen meséljenek nekik a szüleik arról, hogyan is fog telni egy nap a suliban: mikor lehet játszani, lesznek-e ismerősök az oviból, hogy zajlik egy tanóra…

Mikor lesz? 

Nyár végén az otthoni napirendet érdemes az iskolai napok rendjéhez igazítani: ez segítheti a gyermekeket abban, hogy az első korai ébredés ne érje őket teljesen váratlanul, kipihenten kezdjék a tanítást, és augusztus utolsó hetében megérezzék, hogy lassan vége a vakációnak. Az év közbeni napirendet érdemes együtt végigbeszélni, a kisebbekkel pedig akár le is lehet rajzolni a reggeli rituálét, mert önállóbbak tudnak lenni, ha ők is tudják a teendők sorrendjét.

Hogyan lesz?

Idén ősszel a járványügyi intézkedések miatt sok dolog változhat az iskolákban. Segítheti a gyerekek biztonságérzetének kialakulását, ha ezeket is előre megbeszéljük velük: például jó, ha tudják, meddig kísérheti be őket a szülő, milyen új szabályokra kell figyelniük, mikor kell kezet mosniuk. Szintén fontos, hogy az év közben történő változásokat a gyermekek életkorának megfelelően elmagyarázzuk, teret adjunk annak, hogy kérdezzenek ezekkel kapcsolatban. Elképzelhető, hogy az idei visszaszokás több türelmet fog igényelni a felnőttektől, hiszen a gyerekek hosszabb időre kimaradtak az iskolából, és nem feltétlen az eddig megszokott rend fogadja majd őket.

Mi volt? 

Biztos többeknek ismerős a „Mi volt az iskolában? Semmi.” kezdetű beszélgetés. Sokszor a gyerekek a konkrétabb, számukra jobban megfoghatóbb kérdésekre könnyebben tudnak válaszolni. A mi volt ma a legjobb, milyen jó/nem jó dolog történt ma veled, mire vagy büszke, milyen érdekes dolgot csináltatok, kivel játszottál szünetben kérdések segíthetik őket abban, hogy megosszák élményeiket.

Játékos napzáró beszélgetésekhez rengeteg tippet találsz ITT!

Mit meséljünk?

Az iskolára hangolódásban a mesék is a segítségünkre lehetnek, több mesekönyv is körüljárja a témát. Régebbi könyvek közül sokaknak ismerős lehet Janikovszky Évától a Már iskolás vagyok, Kormos Istvántól a Vackor az első bében vagy Richard Scarry-tól a Tesz-vesz város iskolája. Míg a kortárs irodalomból Liana Schneider Bori iskolába megy című könyve vagy Bartos Erika Anna, Peti és Gergő sorozatából az Irány az iskola kötete is jó hangolódás lehet.

Mivel nincs két egyforma gyermek, és nincs két egyforma család, sőt egyforma iskolák sincsenek, érdemes az ötleteket, terveket személyre szabni, kibővíteni vagy átalakítani, úgy, hogy a készülődés mindenkinek a lehető legjobban teljen. Mi legalább is ezt kívánjuk nektek!