Digitális Bátor Tábor / Gyerekházak / 5. gyerekház: Kalózok és természet

5. gyerekház: Kalózok és természet

A kalózok és a természeti élőlények témaköréből gyűjötttünk most össze nektek egy pár perces játékot, egy beszélgetés lehetséges témáját, és egy hosszabb, egész estét játékot.

A táborban 7 gyerekház telik meg reggel, a délutáni csendes pihenéskor, és az esti lefekvés előtt barátsággal, beszélgetéssel, nevetéssel. Amikor itt vannak a gyerekek, az önkéntesek csendesebb, elmélyültebb programokkal készülnek. Ezeknek célja egymás megismerése, az élmények feldolgozása: megerősítjük, „magunkkal visszük” a jó élményeket, a nehézségeket megbeszéljük, feldolgozzuk, és abban segítünk a táborozóknak, hogy maguk mögött hagyják azokat.

Ebben és az ehhez az oldalhoz tartozó többi 6 bejegyzésben a tábori 7 gyerekház mintájára 7 olyan témát gyűjtöttünk össze nektek, amelyek mindegyikéhez tartozik:

  • egy akár egész estét, délutánt kitöltő játékötlet
  • beszélgetéseket elindító keret, vagy kérdéssor
  • és még egy rövidebb, pár perces energetizáló játék.

Használjátok őket bátran, akár családi programokhoz, családi beszélgetésekhez, akár osztálykirándulások alkalmával, vagy bármilyen más közösség (s itt nem csak a gyerekekre gondolunk!) összerázásához.

Kalózhajó

A szobát, termet, lakást díszítsétek fel egy nagy – tengeren hánykolódó – kalózhajónak, és be is öltözhettek: egy két díszes kalap, csíkos matróztrikó, vagy egy kis borosta és máris ti lesztek a világ legmenőbb legénysége!

  • A klasszikus torpedójáték éppen kapóra jön: egy kis türelemmel és kreativitással a két hajó legénysége kartonpapírból igazán díszes táblát és hajókat készíthet!
  • Lőjetek ágyúval egy másik hajóra (kislabdával lehet dobálni a karton hajóra, nehezítés lehet, ha közben a karton hajót mozgatjátok is)
  • Ha megérkeztek a kincses szigetre (vagyis egy pl. műanyag poharakból álló toronyhoz), próbáljátok meg meghódítani: kisebb labdákkal döntsétek le a tornyot. Melyik hajó legénységének sikerül a legkevesebb dobásból?

A játékok során a kalózok kincseket is gyűjthetnek (pl.: alufóliába csomagolt tallérokat).

Beszélgetés

Készítsetek vagy rajzoljatok egy fát. Vágjatok előre ki virágokat, vagy hozzatok színes szalagokat, fonalat. Mindenki válasszon egy virágot, szalagot, amelyre felírhatja (de szóban is elmondhatja) minden nap, este, vagy egy-egy osztályfőnöki óra végén azt az egy szót, élményt, ami kifejezi az aznapi hangulatát, a számára fontos eseményeket. Helyezzétek el a fára a virágokat, szalagokat, és beszéljétek meg közösen az ezekre írottakat. Ahogyan egyre több közös élményt szerzünk, egyre díszesebb és virágzóbb lesz a közös fánk!

+1 játékötlet: Ugráló állatok

Álljatok körbe, különböző mozdulatsorokat imitálva ismerkedhettek meg az állatok jellegzetes mozgásával és viselkedésével. Az itt felsoroltak természetesen csak példák: hogy milyen állat ugrik közétek a körbe, annak csak a fantáziátok szabhat határt!

  • A pele átugrik egyik válladról a másikra – ezt egy vállrándítással jelezzük, onnan a szomszédodéra, és így tovább körbe.
  • Ha körbeért a pele, elővehetsz a zsebedből egy kisegeret. Őt lábdobbantással terelhetitek körbe: toppants a bal lábaddal, majd a jobbal, ekkor az egér átfut a szomszédhoz.
  • A veréb a tenyeredben van: tapsolj egyet, és a szomszéd játékos kezébe repül.
  • A óriásteknős lomha állat, segíteni kell neki: óvatosan fogd meg a páncélját, és húzd-told a szomszédod lába elé.
  • A kutya bolondosan össze-vissza ugrál, nem körben halad. Vedd fel a szemkontaktust valakivel, ugass rá, és őhozzá fut a kutya.

Amikor már jól megy egy megismert állat körbeadogatása, akkor hozz be újat. Ahogyan egyre több állat ugrál körülöttünk, úgy lesz egyre bonyolultabb a játék. Ha kezdetek picit belekavarodni, egy-egy állat egy időre vissza is ugorhat a zsebedbe a pihenni.