Digitális Bátor Tábor / Csarnok / Játékok sulikezdéshez : hangolódjon együtt az osztály!

Játékok sulikezdéshez : hangolódjon együtt az osztály!

Van, aki izgatottan várja, van, aki kicsit szorong. Van, aki ugyanabba a közegbe tér vissza, és van, aki máshova. Az alábbi játékokkal segíthetünk a gyerekeknek (újra) kapcsolódni egymáshoz és feloldódni egy (új) közegben.

Van, aki izgatottan várja, van, aki kicsit szorong. Van, aki ugyanabba a közegbe tér vissza, és van, aki máshova. Van, aki könnyen szerez új barátokat, van, aki nehezebben oldódik és nyit mások felé. Hogyan segíthetünk a gyerekeknek (újra) kapcsolódni egymáshoz és feloldódni egy (új) közegben. A közös játék, a nevetés és a hasonlóságok felfedezése lehet az egyik út a közösség építése, és az összetartozás élménye felé. Íme néhány játék, amelyek oldják a hangulatot, segítenek megtenni az első lépést egymás felé és hozzájárulnak egymás megismeréséhez.

HELYCSERE SZEMKONTAKTUSSAL

A résztvevők körben állnak, úgy, hogy mindenki jól láthassa egymást és keresni kezdik egymás tekintetét. Ha valakivel találkozik a tekintetük, beszéd nélkül megbizonyosodnak arról, hogy valóban egymásra néznek (pl. bólintás) és helyet cserélnek. A körben elfoglalt új helyükről egy új csere-partnert keresnek.

Miért jó?

Gyors és egyszerű! Szemkontaktus kell hozzá, amitől létrejön a kapcsolat és a helycsere miatt egyfajta „cinkosság”, közös ügy lesz a játékosok között. Mindenki kapcsolatba kerülhet mindenkivel anélkül, hogy nagyon sokat kellene tennie érte.

SORBA RENDEZŐDÉS SZEMPONTOK SZERINT

Jelöljük ki a kezdő és a végpontot, majd adjunk szempontot, amely alapján a játékosoknak sorba kell rendeződniük. A feladat nehezíthető, ha a résztvevők nem beszélhetnek vagy nem látnak.

Néhány szempont a rendeződéshez:

  • magasság
  • hajszín
  • szemszín
  • testvérek száma
  • születésnap dátuma (elég lehet a hónap+nap)
  • ABC a keresztnév vagy becenév első betűje szerint
  • otthon-suli távolság
  • ABC a kedvenc együttes kezdőbetűje szerint

DOMINÓ

Ahogy a dominóban, itt is a hasonló oldalak kapcsolódnak össze. Aki a játékot kezdi, két igaz állítást mond magáról. Az egyik az egyik kezéhez, a másik a másik kezéhez „kapcsolódik”. Aki a csoportból igaznak érzi magára az egyik állítást, megfogja az ezt jelképező kezet, megismétli, hogy miben azonosak, majd ő is mond magáról egy igaz állítást. Ha olyan tulajdonság kerül elő, amellyel senki nem rendelkezik, akkor az adott résztvevő mond egy másik jellemvonást, így a lánc nem szakad meg. Mikor mindenkire sor kerül, bezárul a kör, amelyben mindenki tud kapcsolódni egymáshoz.

Érdemes bátorítani a gyereket, hogy olyan dolgokat mondjanak, ami nem látszik rajtuk rögtön (pl. mit szeretnek csinálni, kedvenc dolgok, vicces szokások, stb.)

Miért jók?

A közös pontok felfedezése mindig jóleső, és közösségépítő. A hozzánk valamilyen szempontból hasonlóakhoz szolidárisabbak és barátságosabbak vagyunk. Egy ilyen játékban az is kiderül, hogy bárkivel lehetnek bennünk hasonló tulajdonságok, érzések, preferenciák.

JEGESMEDVE-FÓKA

Ebben a speciális fogócskában a gyerekek párokba állva szétszóródnak a játéktérben. A párosok lesznek a jégtáblák. Egy páros kezd, az egyikük a jegesmedve, a másik a fóka. Hogy mindig tudni lehessen, ki milyen szerepben van, a szerepekhez jellegzetes gesztus és hang is kapcsolódik, így kell majd futni. (Pl. a jegesmedve felemelt karral bömbölve, a fóka a két tenyerével tapsolva, fóka-hangot adva.) A jegesmedve üldözi a fókát a jégtáblák között, ha elkapja, szerepet cserélnek (a szerepcserénél mindenképpen van gesztus és hangadás). A fókának lehetősége van egy jégtáblához kapcsolódva menteni magát. Ahogy beáll egy jégtábla-páros egyik oldalára, a másik fele leszakad, és jegesmedve lesz belőle (tehát hirtelen szerepcsere van). Ha nagyon jól megy a játék, vagy több, mint 20 résztvevővel játsszunk, és van hely, több jegesmedve-fóka páros is lehet játékban. Ilyenkor mindenki csak a saját fókáját kaphatja el, tehát nagyon kell figyelni, hogy hogyan alakulnak a szerepcserék.

PINGVINTÁNC

A következő „koreográfiát” táncoljuk közösen, körben állva: 8 pingvinlépést lépünk előre, közben 8-szor érintjük a fejünk tetejét, 8 pingvinlépés hátra, miközben 8-szor érintjük a vállunkat, 8 totyogás jobbra, közben 8-szor érintjük a hasunkat, és 8 totyogás balra, közben 8-szor érintjük a fenekünket. A lépéseket hangosan számoljuk együtt. Ha minden irány megvolt, megállás nélkül jön a második kör, amikor már csak 6 lépést teszünk minden irányba ugyanebben a sorrendben és érintésekkel, majd 4-et, majd 2-őt, végül egyet. Eleinte lassabb tempóban mehet az 5 kör egyben, majd nehezíthetünk azzal, hogy eleve gyorsabban vagy fokozatosan gyorsulva járjuk a táncot.

Miért jók?

Egy olyan játékkal, amiben lehet nevetni, bohóckodni és akár rohangálni is, a gyerekek felszabadulhatnak, az esetleges szorongásuk feloldódik. Ha mindeközben még aktívan figyelni is kell, azzal erősítjük a jelenlétüket és elősegíthetjük az elköteleződésüket a csoport felé.

Még több játékötletért nézzetek körül a CSARNOKBAN!